Elmotorer
Elmotorn -Hjärtat i samhället
Elmotorer står för en stor del av samhällets elanvändning, beräkningar visar att motordrifter svarar för ca 65% av industrins elanvändning och nästan 40% av Sveriges totala energibrukning. Även i stor utsträckning utanför industrin används elmotorer för en rad olika ändamål, till exempel för att driva ventilationsaggregat och pumpar.
Eftersom många elmotorer är i drift under större delen av dygnet är det viktigt att välja elmotorer med hög effektivitet för att på så sätt minska elkostnaderna.
En ny standard för klassificering av trefasiga asynkronmotorer introducerades av IEC (International Electrotechnical Commission) under 2008.
Det här innebär kraven
- Elmotorer som är sämre än energieffektivitetsklass IE2 är sedan 16 juni 2011 förbjudna att inom EU sättas på marknaden eller att ta i bruk.
- 1 januari 2015 måste elmotorer inom intervallet 7,5 – 375 kW klara kraven för IE3 alternativt IE2 om den kombineras med frekvensomformare för varvtalsstyrning. Lagkravet ger alltså två alternativ. Från 1 januari 2017 måste alla motorer (0,75 – 375 kW) klara IE3, alternativt IE2 om de kombineras med frekvensomformare.
- Kraven gäller inte vid reparation av motorer som tidigare satts på marknaden eller tagits i bruk, förutom om reparationen är så omfattande att elmotorn i praktiken blir som ny.
- Kraven gäller inte för elmotorer som är konstruerade för att fungera helt nedsänkta i en vätska, eller motorer som är inbyggda i en produkt där motorns energiprestanda inte går att testas fristående (till exempel växel, pump, fläkt eller kompressor). Inte heller för elmotorer som är utformade för att fungera i särskilda miljöer och motorbromsar. De här motorerna kan dock omfattas av informationskrav.